logo

Notícies

Splendor Pinensis, el Pi al segle XV. Jornades d’estudi

  Primeres jornades del cicle “Les Basíliques Històriques de Barcelona” Les basíliques històriques de Barcelona són un patrimoni encara en gran part desconegut que forma part del patrimoni cultural de l’Arquebisbat de Barcelona, de gran riquesa i interès. Per aquesta raó, La Facultat Antoni Gaudí d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes, integrat a l’Ateneu Universitari Sant Pacià, juntament a
Llegir més

APSMP – Activitats & Conferències: Conferència, Retaule de Sant Miquel (1798-1800)

Benvolguts, Continuem amb les activitats d’aquest trimestre de 2017. En aquesta ocasió ens centrarem en els tres retaules que va tenir la capella i sobretot en el retaule neoclàssic dels Revenedors, dedicat a Sant Miquel Arcàngel. Aquesta obra de 1798 és una de les primeres mostres d’aquest estil a Barcelona. Les escultures son obra de l’escultor i acadèmic Salvador Gurri i Coromines (1749-1819) emm
Llegir més

La parròquia sota les bombes

Un cop caigut el convent dels caputxins de Montcalvari el dia 17 de maig de 1714, les tropes franceses comandades pel duc de Populi iniciaren el bombardeig sistemàtic de la ciutat. Aquest episodi del setge ha estat considerat un dels moments més dramàtics per a la població civil ja que l’atac anava dirigit directament contra la població. La parròquia va patir a primera línia els efectes d’aquest bombardei
Llegir més

Ministrers, el Ball de l’Àliga i les marxes del Pi

Els ministrils a Santa Maria del Pi estan documentats com a mínim des del segle XVII. La seva música, amb la que acompanyaven tant la celebració de la festa com el plany per la mort, sonava pels carrers de la nostra ciutat fins ben entrat el segle XIX. L’APSMP conserva un dels conjunts de partitures d’aquest tipus de música més importants de Catalunya. Unes obres entre les que el Ball per ballar l’À
Llegir més

Cicle “Papers de Música”: La música en el traspàs de Sant Josep Oriol

Continuant amb el cicle “Papers de Música” que organitza l’APSMP, aquest proper divendres dia 21 de abril, és el torn de conèixer les circumstàncies i el context de la música que es va cantar en l’agonia de Sant Josep Oriol, la nit del 23 de març de 1702. Sant Josep Oriol va ser tutor del mestre Tomàs Milans, que esdevindria un dels compositors més importants del barroc català. Ell mateix, al
Llegir més